Παλλάδος Αθηνάς 44, Παλλήνη
Τηλ.: 210 6034 203


Ωράριο Γυμναστηρίου:
Καθημερινά
Δευτέρα -Παρασκευή: 11:00 - 21:00

Προγράμματα

Weight FightTM
Δευτέρα : 10:00 - 11:00 & 18.00 - 21.00
Τετάρτη : 10:00 - 11:00 & 18.00 - 21.00
Παρασκευή : 10.00 - 11:00 & 18.00 - 21.00

Αίθουσα με βάρη
Δευτέρα-Παρασκευή 11:00 - 21.00

TRX
Τρίτη: 20:00 - 21:00
Πέμπτη: 20:00 - 21:00

Pilates
Δευτέρα: 17:00-18:00
Τρίτη: 11:00-12:00 & 16:00-17:00
Τετάρτη: 17:00-18:00
Πέμπτη: 11:00-12:00 & 16:00-17:00
Παρασκευή: 11:00-12:00 & 17:00-18:00

Ορθοσωμία
Δευτέρα: 13:30 -14:30
Τετάρτη: 13:30 -14:30
Παρασκευή: 13:30 -14:30

Kick Boxing
Τρίτη: 18:00-19:00
Πέμπτη: 18:00-19:00
 

Blog

Πως αντιλαμβανόμαστε ότι το φαγητό ελέγχει τη ζωή μας

  |   Επίστημονικά Άρθρα

Πως αντιλαμβανόμαστε ότι το φαγητό ελέγχει τη ζωή μας

Φιλιππόπουλος Νικόλαος

Διαιτολόγος-Διατροφολόγος

Master Practitioner in Eating Disorders and Obesity

Συνεργάτης του Weight Fight by Christina

Δείτε μερικά τυπικά συμπτώματα που θα σας βάλουν σε σκέψεις. Δεν σημαίνει ότι αν αναγνωρίζετε κάποιες φορές, κάποια από τα παρακάτω τότε έχετε πρόβλημα. Αν όμως κάτι από αυτά σας δημιουργεί πρόβλημα στο να είστε λειτουργικοί και ευτυχισμένοι, να απολαμβάνετε τη ζωή, το φαγητό και το σώμα σας τότε ίσως να είναι μια καλή αφορμή να το… σκεφτείτε λίγο καλύτερα.

1. Συνεχίζεις να τρως ενώ είσαι χορτάτος

Δεν είναι τυπικό να λαχταράς τροφές ενώ έχεις φάει το κανονικό πλήρες, θρεπτικό σου γεύμα. Για παράδειγμα έχει μόλις φάει ένα πλήρες γεύμα αλλά θέλεις οπωσδήποτε να κλείσεις το γεύμα με…γλυκό. Να ξεκαθαρίσουμε ότι η πείνα και η λιγούρα δεν είναι το ίδιο πράγμα. Δεν υπάρχει πείνα λοιπόν, αφού μόλις τελειώσαμε το φαγητό, υπάρχει όμως μια απίστευτη επιθυμία στον εγκέφαλο να φάμε κάτι άλλο.

Βέβαια ότι αυτό συμβαίνει μερικές φορές και δεν σημαίνει ότι υπάρχει πρόβλημα. Ίσως να φταίει η έλλειψη γευμάτων ανά τακτά χρονικά διαστήματα μέσα στην ημέρα ίσως και όχι. Όλοι οι άνθρωποι υπάρχει πιθανότητα να έχουν λιγούρες. Αν όμως αυτό συμβαίνει πολύ συχνά και νιώθεις ότι υπάρχει αληθινό πρόβλημα στο να ελέγξεις τη συμπεριφορά, ίσως να είναι μια ένδειξη ότι κάτι τρέχει. Αυτού του τύπου η λιγούρα δεν είναι ότι το σώμα ζητά ενέργεια ή θρεπτικά συστατικά αλλά ότι ο εγκέφαλος ζητά κάτι συγκεκριμένο που απελευθερώνει ντοπαμίνη, το σύστημα ανταμοιβής στον εγκέφαλο και ίσως αυτό να σχετίζεται με εθισμό.

2. Να τρως πολύ περισσότερο από ό,τι είχες σκοπό

Τι πειράζει να φας ένα κομμάτι γλυκό; Ένα κομμάτι δεν είναι κακό. Μπορούμε να τρώμε τα πάντα με μέτρο , έτσι λέμε οι ειδικοί.  Και αυτό ακούγεται σωστό, όμως για ορισμένους ανθρώπους ή ορισμένες τροφές υπάρχει το φαινόμενο: ή όλα ή τίποτα και αυτό είναι κακό γιατί μπορεί να οδηγήσει σε «καταστροφή». Το ένα κομμάτι γλυκό θα γίνει μέσα σε 10’ να χάσεις το μέτρο. Οπότε η πρόταση: τρώτε τα πάντα με μέτρο, δεν δουλεύει για όλους. Το να συμβουλεύσεις ένα άτομο που είναι εθισμένο στο junk φαγητό, τρώγε με περιορισμό, είναι σαν να λες σε έναν αλκοολικό, πείνε με μέτρο. Απλά δεν είναι εφικτό.

3. Συνεχίζεις να τρως μέχρι να νιώσεις σκασμένος

Τελικά ενδίδεις στον πειρασμό και τρως τη εν λόγω τροφή. Το φαγητό θα σταματήσει ή όταν τελειώσει το πακέτο ή μέχρι να νιώσεις υπερβολικά σκασμένος. Είναι σαν να χάνεται το σύστημα του κορεσμού.

4. Ενώ νιώθεις ενοχές μετά το γεγονός, σύντομα υποκύπτεις ξανά

Όταν κάνουμε κάτι που ξέρουμε ότι δεν είναι καλό σύμφωνο με τους στόχους μας ή τις αξίες μας ή τις αποφάσεις μας, τότε συνήθως νιώθουμε ενοχές . Οι ενοχές είναι ένα συναίσθημα και με καλή και κακή έννοια. Καλή γιατί σημαίνει ότι πραγματικά νοιαζόμαστε. Κακή γιατί είναι δυσάρεστο συναίσθημα και μας κάνει να νιώθουμε χάλια. Τα υπέρβαρα άτομα που έχουν κάνει δίαιτα αυτό το συναίσθημα είναι πολύ γνώριμο. Νιώθουμε ότι κοροϊδεύουμε τον εαυτό μας, νιώθουμε αδύναμοι, ότι δεν μπορούμε να πειθαρχήσουμε και μπαίνουμε σε ένα φαύλο κύκλο δίαιτας και υπερφαγίας.

5. Επαναλαμβανόμενες αποτυχίες για να θέσουμε όρια στον εαυτό μας

Όταν οι άνθρωποι παλεύουν με τον εαυτό τους για αυτοέλεγχο με τον έναν τρόπο ή τον άλλο προσπαθούν να θέσουν κανόνες στον εαυτό τους. Για τους περισσότερους ανθρώπους οι κανόνες αυτοί σχεδόν πάντα σπάνε.

Συγκεκριμένα, για άτομα που έχουν θέμα με τα «ξεσπάσματα» στο φαγητό, οι κανόνες που τίθενται σε σχέση με αυτό είναι καταδικασμένοι να αποτύχουν. Τα άτομα που βιώνουν εθισμό σε τροφές το να προσπαθήσουν να βάλουν κανόνες θα βρίσκουν τον εαυτό τους πολλές φορές να περνάει τα όρια και να σπάει τους κανόνες.

6. Να κρύβεις το στοιχεία του εγκλήματος

Άτομα με ιστορικό από επαναλαμβανόμενες αποτυχημένες προσπάθειες να κοντρολάρουν τον εαυτό τους, συχνά αρχίζουν να κρύβουν τι κατανάλωσαν από τους υπόλοιπους. Ίσως να προτιμούν να τρώνε μόνοι τους, όταν δεν είναι κάποιος άλλος στο σπίτι, μόνοι στο αυτοκίνητο, ή αργά τη νύχτα όταν όλοι έχουν κοιμηθεί. Επίσης δεν ξεχνούν να πετάξουν ή να κρύψουν τις συσκευασίες. Αυτό συμβαίνει για να μπορέσουμε να διαχειριστούμε το αίσθημα των ενοχών και της ντροπής.

7. Δεν μπορείς να σταματήσεις παρόλο που έχουν εμφανιστεί θέματα υγείας

Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι το φαγητό που τρώμε έχει επιδράσει στην υγεία μας. Σε μικρό χρονικό διάστημα το  κακό φαγητό οδηγεί σε αύξηση βάρους, κούραση κακό ύπνο και αρχίζουν να χτυπάνε μικρά καμπανάκια στην υγεία μας. Σε μεγαλύτερο όμως χρονικό διάστημα, και μετά από χρόνια αν συνεχίζουμε με αυτόν τον τρόπο ζωής και διατροφής, τα θέματα υγείας αρχίζουν να γίνονται πολύ πιο σοβαρά. Παχυσαρκία, διαβήτης τύπου ΙΙ, καρδιαγγειακά, αυτοάνοσα νοσήματα και πολλά άλλα.

Κάποιος ο οποίος βιώνει τέτοια θέματα υγείας και ξέρει ότι είναι άμεσα συνδεδεμένα με το φαγητό που επιλέγει να καταναλώνει αλλά δεν μπορεί να κάνει κάτι για να το αλλάξει, τότε έχει πρόβλημα.